Yesss

MessageService maakt het mogelijk om de bestelling die je aanmaakt in ENK direct te versturen naar de leverancier. Dit zonder tussenkomst van Externe programma's. Ook het ontvangen van orderbevestigingen en facturen is mogelijk bij de meeste leveranciers.

Vanaf ENK versie 5.3.20.25

Door u zelf te regelen

  1. Indien je nog niet beschikt over  een eigen GLN-code dient je die eerst aan te vragen. 
    Meer informatie hierover vindt je via deze link.
    (Zonder deze GLN-code is bestellen via MessageService niet mogelijk).
  2. Neem contact op met de leverancier om gebruik te maken van MessageService.
    Geef je eigen GLN nummer door aan de leverancier.
    Je ontvangt van de leverancier uw inloggegevens en de GLN-code.

 

Instellen in ENK

  1. Ga naar Programma -> Instellingen -> Bedrijfsgegevens. Vul hier het eigen GLN nummer in. 
  2. Vul minimaal het Adres, Postcode, Plaats, Telefoon en E-mail adres in. 
  3. Ga naar Basisgegevens -> Leveranciers en selecteer de leverancier of maak deze eerst aan. 
  4. Indien uw ENK beschikt over de module Bedrijven (FN), vul dan stappen 1 t/m 3 ook in onder Basisgegevens, Basistabellen Administratie, Bedrijven.
  5. Vul bij het tabblad Algemeen het GLN nummer in: 8719329064007 
  6. Ga naar het tabblad Bestellen. 
  7. Kies bij 'Bestel berichttype' voor 'Sales005(XML)'.
  8. Maak op het tabblad Leverancier/Gebruikers een nieuwe regel met de volgende gegevens
    Gebruiker: Laat deze leeg of maak deze leeg.
    Debiteurnummer: vul hier je debiteurnummer in.
    Loginnaam: Vul hier in de inlognaam die je van de leverancier heeft ontvangen.
    Wachtwoord: Vul hier het wachtwoord in dat je van de leverancier heeft ontvangen.
    Soort Login: Kies hier voor 'MessageService'.
    Overige velden laat je leeg.

 

Orderbevestiging instellen
Op dit moment ondersteund de leverancier nog geen orderbevestiging via MessageService. De bevestiging wordt per mail met pdf verstuurd. Wel inrichten ivm toekomstige ontwikkelingen.
Het ophalen en verwerken van de orderbevestigingen dien je te doen via de actieknop 'ICB inlezen' onder de bestellen. U krijgt deze niet direct te zien.

  1. Ga naar de leverancier en kies voor het tabblad 'Berichten profielen'
  2. Maak onder de 'Webservice' een nieuwe regel aan
  3. Vul in 'RelationID' je relatienummer in (VERPLICHT)
  4. Vul in 'UserID' je gebruikersnaam in (VERPLICHT)
  5. Vul in 'Wachtwoord' het wachtwoord in (VERPLICHT)
  6. Kies bij 'Berichtsoort' voor 'orderbevestiging'
  7. Kies bij 'Berichtformaat' voor 'Sales'
  8. 'Berichtversie' dient leeg gelaten te worden
  9. Vul bij 'MijnGLN' je eigen GLNnummer in
  10. GLN leverancier laat je leeg
  11. Achtergrond ophalen van Bericht: Ja

 

Afhaalorders

Je kunt in de bestelling kiezen voor 'Afhalen'. De verkoopadressen van de leverancier dient ingevoerd te worden onder de leverancier op het tabblad 'Leverancier/Adressen'. De lijst met afhaallocaties en bijbehorende GLN staat onder deze link. Bij het invoeren van de afhaallocaties dient er gestart te worden met Adresnr 900 en daarna oplopend.  Bij het versturen van de bestelling dien je te kiezen voor 'Gebruik Adresnr' en hier het juiste verkoopadres te selecteren.